Dagens Bild: Burgsvik – värdefull miljö

080402-001.jpg

I går kväll tog jag en snabb titt i min nya bok ’Turism & affärsresande – Nya idéer och strategier’ och blev så gripen att jag redan idag har börjat läsa. Men jag kom bara några sidor innan jag fastnade i tankar över följande rad:

”Turism som näring rör sig om värdeskapande…”

Just detta har jag tänkt på många gånger tidigare under mina år på Gotland. Jag anser, med några få undantag som jag kommer till längre fram i texten, att här finns inget i nutid skapat som är av något som helst värde när det gäller att attrahera turister. Turister lockas till Gotland av historiens vingslag och kvarlämnade kultur samt naturens skönhet. Detta styrks också av gjorda undersökningar.

Turistprofitörerna skapar inget värde. Det finns dock de som hävdar att Pigge Werkelins anläggningar skulle ha lockelse på turister. Men hur stor andel står boendet för vid valet av besöksort?
Jag har då aldrig valt min resrutt utifrån vilka boendemöjligheter som erbjudits. Först väljer man vart man vill åka, utifrån de värden man uppskattar. Sedan tittar man efter var man kan bo på den valda platsen. Eller hur?

Genom att ta mer mark i anspråk för att anlägga fler campingar, stugbyar, hotell med mera förstörs de genuina och oersättliga värden som är Gotlands särprägel och turistmagnet. Dessutom har Gotlands Turistprofitörsförenings egna undersökning visat att beökarna tycker att boendet är dyrt. Men som jag skrivit tidigare så gör det inte mig ett jota om turistprofitörerna styvnackat väljer att prissätta ut sig från turistmarknaden.

Det finns dock enskilda och organisationer som skapar värden utöver vad ön begåvats med av natur och människor långt bak i historien. Ett exempel är Gotland Grand National vilket är en motorcykeltävling som lockar drygt sextusen besökare varje år. Gotland Grand National bygger på idéellt arbete. Förra året höll arrangemanget, trots den idéella grunden, på att bli inställt på grund av dålig ekonomi. Några som däremot gör sig rejäla vinster på arrangemanget är turistprofitörerna. Om detta orättvisa förhållande där de som skapar värde förlorar medan de passiva rakar in storkovan skrev Hela Gotland:

Besökarna vid det stora motorcykelarrangemanget Gotland Grand National, GGN, spenderar 15 miljoner kronor. Det visar den marknadsundersökning som Turismens Utredningsinstitut, TUI, har gjort för Gotlands Turistförening. Men det är inte alla som tjänar på arrangemanget. Paradoxalt så är det arrangörerna som är de stora förlorarna.

/../

Förutom resorna till och från Gotland, som har räknats in, så spenderar de över 6.000 besökarna vid GGN nära 15 miljoner kronor. 2.000 är med och tävlar och resterande 4.000 är med för att se på eller som servicemänniskor.

/../

Varje person vid arrangemanget spenderar cirka 1.000 kronor per dygn och då ingår övernattning, mat, shopping, bensin med mera.

Andra exempel på värdeskapare är idéellt drivna museigårdar och ängen med flera som utan ekonomiska incitament bereder marken för de enbart ekonomiskt intresserade turistprofitörernas vinster.

När det gäller Gotland Grand National så har GGN åtminstone en sponsor med moral och förmåga att inse vilka som skapar värde som ger dem kunder. Det är Destination Gotland. Alla andra gotländska turistprofitörer avstår från att hjälpa den organisation som faktiskt bidrar med en betydande del av deras inkomster. Och som sagt; förra året höll arrangemanget på att gå om intet på grund av ekonomisk kris vilket hade resulterat i 15 miljoner mindre till i huvudsak turistprofitörerna.

Jag tycker att Gotlands Turistförening – en skara välmående turistprofitörer som har mage att kräva bidrag från kommunen för att bekosta marknadsföring med mera – skulle ställa sig på egna ben och dessutom sponsra de enskilda och organisationer som skapar det värde som är grunden för hela Gotlands Turistförenings verksamhet.

Era snikna jävlar:
Bidra till Gotland Grand National!
Bidra till Bottarve gårdsmuseum!
Bidra till Lasses änge!
med flera, med flera…

Andra bloggar om: , , , , ,

Lämna en kommentar