Vägpris.nu är patetiska med sina krav på resebidrag

dsc_4467.jpg

Nu är de ute efter mig, Gotlandskotteriet. 🙂 Men man kan gott säga att jag i detta fall föll på eget grepp.
När jag på bussen in till Visby kollade i Gotlands tidningar fick jag se att tidningen av någon outgrundlig anledning valt att lägga in ett mycket kort inlägg som jag gjort på lokaltidningarnas diskussionsforum Hela Gotland. Där hade jag skrivit:

”Alla födda på Gotland borde ha allt gratis hela livet!”

Det framstår ju ett riktigt korkat inlägg när det är taget ur sin kontext. Dessutom blir det helt obegripligt och väldigt provocerande lösryckt så som det presenterades i tidningen. Kanske var det det sistnämnda som var orsaken till att det över huvud taget kom in i tidningen med all sin obegriplighet. De gotlänningar, vars intressen jag försöker tillgodose i kamp mot det korrumperade kotteriet, ska få en negativ bild av mig. I vilket fall som helst så kom min oneliner till på följande sätt.

Hela Gotland kan man läsa båda lokaltidningarnas insändare. Igår fick jag som så många gånger förr se en insändare från vägpris.nu. (Vägpris nu är en lobbygrupp bestående i första hand av turistprofitörer (bla Eva Werkelin, Kneippbyn) som lobbar för att staten ska skjuta till ytterligare 200 miljoner så att priset på färjorna ska kunna sänkas och turistprofitörerna ska få fler besökare som de sedan kan skinna genom att hålla högre priser för boendet än vad till exempel den andra stora Svenska ön i Östersjön gör.) Insändaren var skriven av Ted Ljungqvist och fanns publicerad i både GT och GA. Det jag först reagerade på var att Ljungkvist talade om att ”ett enigt Gotland” skulle stödja vägpris.nu:s krav. Det vet jag är en ren lögn. Gotlänningar i gemen har inget större intresse i att färjorna ska bli billigare för turister. Men det nya för dagen var att Ljungqvist hittat på ett nytt argument. Han började argumentera att priserna måste sänkas för att barnen som bor på fastlandet ska ha råd att åka till Gotland och hälsa på sina far- och morföräldrar. Mycket ska man få läsa innan ögonen trillar ur, men där var det nära att det sa plopp plopp.

Nu var det inte bara Ljungkvists insändare som använde sig av barn-argumentet denna dag. I GT fanns även en insändare signerad med pseudonymen ”Mamman” som berättade i känslomässiga ordalag om att hennes barn, som flyttat till fastlandet, inte hade råd att åka och hälsa på hemma på Gotland. Mamman skrev:

”Alla födda på Gotland borde ha kvar sin Gotlandsrabatt hela livet.”

Det var detta jag gjorde en parfras på och som sedermera hamnade i GT utan sitt sammanhang. Självklart var jag gravt ironisk. Jag var också uppretad på det faktum att det inte kan ha varit en slump att två insändare samma dag agerar för vägpris.nu:s linje och för första gången tar till barn-argumentet.
Barn-argumentet är ju riktigt dåligt på så vis att runt om i Sverige lever massor med människor som inte har råd att besöka sina föräldrar eller far- och morföräldrar så ofta som de skulle önska. Min mor berättade precis att hennes mans systers dotter och barnbarn betalde 30.000 för att åka från USA och hälsa på sin mor/mormor. Ska de också får statliga subventioner? Därför tycker jag det var väldig dålig stil att kräva att just de med rötter på Gotland ska få subventionerade resor. Därmed blir min ironiska oneliner fullt begriplig och mycket väl motiverad.

Desstuom berättar signaturen Lars följande på Hela Gotland, i diskussionen om Ted Ljungqvists insändare:

Allt är ju relativt.
Om man kikar på Vägpris senaste inlägg så kostar det över 3000:- för en 3 barnsfamilj.

3014:- Fullprisavgångar
2570:- dito biljett bokad 21 dagar innan
2180:- Normalprisavgångar
1840:- dito biljett bokad 21 dagar innan
1720:- Alla + bilen erbjudande

Varför inte skriva att det kostar mellan 1800-3000:-?? Presumtiva turister får lätt intrycket att det kostar över 3000:- alltid och hur bra är det?
Sedan kan det vara läge att kika på boendepriserna på öns anläggningar också, jämföra med grannön…

Varför ska det vara dyrare att bo på anläggningarna på Gotland jmf med på andra inhemska turistorter? Vore det inte en tanke att först se över detta?

Andra bloggar om: , , , , , ,
Intressant

2 tankar på “Vägpris.nu är patetiska med sina krav på resebidrag”

  1. Några ytterligare 200 miljoner kommer Gotland aldrig att få, även om Ted och co fortsätter att tjata i 20 år till. Det vet varenda påläst person genom det faktum att redan nu får Gotland 2-3 gånger så mycket i infrastrukturpengar per capita jämfört med en genomsnittlig svensk. Och då är alla Ölandsbroar, motorvägar, Hallandsåstunnlar och Botniabanor inräknade.

    Dessutom har Ted en del dåliga argument. T ex att en satsning på Gotland ger ytterligare skatteintäkter. Det argumentet borde varje genomsnittlig riksdagsman skratta åt. Dessa 200 miljoner ger ju skatteeffekter oavsett var man placerar dem. Får Vilhelmina pengarna i stället så blir det ju skatteintäkter där. Det är ju bara att flytta utveckling från en landsända till en annan.

    Men trots allt detta är diskussionen intressant. Idag är gotlandstrafiken interregional kollektivtrafik Ted o co vill inte att det skall vara så utan vill att gotlandstrafiken är en del av vägnätet. Och jag tror att det är många flera än Ted som resonerar så.

    Vad skulle hända om man ändrade princip? Jag skulle tro att följande scenario skulle flyta upp: OK, färjan är i stället för en bro. Då ser vi det så då. Till att börja med, man har bara en bro och den lägger man så att den blir så kort som möjligt.

    Vägverksfärjorna skulle alltså gå antingen till Simpevarp norr om Oskashamn eller till ett nybyggt färjeläge i skärgården söder om Västervik. Det går att köra till dessa ställen i 21 resp 23 knop på 2 1/2 timme och då är det en ekonomiskt och miljömässigt hållbar trafik. Båtarna skulle vara mindre och enklare. Tre stycken färjor skulle behövas för att klara av dagens sommartrafik med en tillväxt på 20% (vilken är enorm jämfört med de senaste årens – jag kommer till detta strax). På sommaren skulle det bli en avgång varannan timme i båda riktningarna, på vintern 4 gånger per dygn och riktning. På vintern skulle det oftast räcka med att en färja är igång. Inga bokningar längre. En enda kö som till Fåröfärjan och en bom som åker upp och ner varannan timme…

    Jaha, varför skulle gotlänningarna gå med på en sån här försämring? Det skulle ju ta 6 1/2 timme Visby-Stockholm och man skulle få betala en massa egen bensin.

    Jo, med dagens 400 miljoner per år tror jag faktiskt att den här trafiken skulle kunna landa med en broavgift ungefär som det kostar att åka över Öresundsbron. Alltså här har vi vägpris.nu! Och broavgiften är naturligtvis densamma oavsett om man är smålänning, bornholmare eller gotlänning. En förutsättning för att få bra ekonomi på det hela är att det är ett långsiktigt beslut – precis som när man bygger en bro. Det går inte att som idag hatta sig fram 6 år i taget.

    Vad skulle hända om man gjorde så här. Antagligen väldigt mycket på sikt. Jag är inte säker på att det är bra, jag vet inte. Men jag tycker det är en intressant diskussion. Antagligen skulle Gotland fjärma sig ifrån Mälardalen och i stället närma sig Sydsveriges värsta glesbygd – Smålandskusten. Inge lockande egentligen, eller. Å andra sidan skulle gotlandstrafiken säkert öka med 20% på grund av de radikalt sänkta priserna. Vi skulle få fler besökare. Vi kanske ändå skulle närma oss fastlandet ännu mera. Men vill vi det?

    Tack för ordet. Det var häftigt att få lägga ut texten ordentligt. På http://www.helagotland.se gäller det ju alltid att vara koncentrerad. Men de här tankarna kräver lite mera utrymme.

    Svara
  2. Tack Nils för ditt engagemang. Din kunskap gör att du är en av få debattörer på Hela Gotland som jag verkligen respekterar. Sedan behöver vi ju inte tycka lika.

    Jag tror det skulle bli ett ramaskri både bland sommargäster och de gotlänningar som har rätta att höras i den offentliga debatten om färjorna skulle sluta ha Stockholm (Nynäshamn) som huvuddestination. Men jag tycker att ditt förslag är bra.

    Svara

Lämna en kommentar