Dagens Bild: Burgsvik – vackert vid Burgsviken

080917-001.jpg

080917-002.jpg

080917-005.jpg

Häromdagen stod att läsa i Gotland Allehanda att arbetet med ”varumärket Gotland” som resulterade i sloganen ”magiska Gotland” kostat 5 miljoner. Idag berättas i samma tidning om vad samma arbete, av samma konsultfirma – Graffmans – resulterade i för Båstad när Båstad för ett antal år sedan gjorde samma varumärkesarbete där. Jag citerar ur Gotlands Allehanda:

”I Graffmans meritlista finns bland andra Båstad som exempel på lokal utveckling. När chefen för kommunkansliet där, Jens Odevall, ombeds att berätta om varumärkesarbetet blir svaret svävande.
Han minns något som pågick för en del år sedan och ber att få återkomma till GA.
Svaret blir till slut att man för tio år sedan ville enas bakom ett varumärke. Processen var bra och ledde till annat, men rent konkret blev det inget resultat annat än att Båstad är varumärket. Kärnvärdena är upplevelse, livskvalitet, engagemang, kärlek, dynamisk, levande och året runt.
– Graffman är bra på att kraftsamla, men det blev ett spretigt dokument som stupade på att man inte kunde enas, säger Jens Odevall.”

1,8 av de pengar som används till varumärkesarbetet kommer från statliga försvarsomställningspengar. Gotland fick 50 miljoner när bla P18 lade ner. Dessa 50 miljoner var avsedda till att stärka Gotlands framtid. För att stärka Gotlands framtid har kommunen valt att satsa på följande projekt:

Så har 50 miljoner för försvarsomställningen fördelats:

Regional partnerskapsfons på Gotland 3 250 000
Baltic learning arena, högskolan 5 000 000
Affärsutveckling inom besöksnäringen 1 277 000
Roma Kungsgård 1  750 000
HES Gotland, historieturism 4 420 000
Gotlands filmfond 13 000 000
Företagstrappan 580 000
Barometer i små företag 292 758
Destinationsutveckling och nya interna målgrupper 8 200 000
Världsarvet Visby 5 400 000
Pooler via omställning 2 500 000
Upprustning av bad- och rastplatser 1 500 000
S:t Nicolai kultudral 1 000 000
Varumärket Gotland 1 830 242

Som synes är det alltså främst sommarjobb som är framtiden för Gotland och som ska möjliggöra en befolkningsökning från nuvarande 57.000 invånare till 65.000 år 2025.

Enligt kommunalrådet Lars Thomsson är avsikten med varumärkesarbete att skapa en bild av Gotland som gör att vissa ord direkt ger en assosiation till Gotland. Kärnvärdena för Båstad är upplevelse, livskvalitet, engagemang, kärlek, dynamisk, levande och året runt. Och om inte jag minns fel från det möte jag för en tid sedan närvarade vid så ingår, förutom ordet kärlek, samma ord i den beskrivning som ska särskilja Gotland. Så på dessa ords grunder går det inte att påstå att Goptland skulle vara annorlunda än Båstad. Fast för Gotland hade Graffmans, för sitt arvode på drygt 4 miljoner kronor, lagt ytterligare några ord till listan. Och det kanske gör skillnad. 🙂

Eftersom varumärkesarbetet som Båstad gjorde inte gav några konkreta resultat så finns det ingen anledning att tro att de 5 miljonerna ska ge något konkret resultat för Gotland. Men politikerna har i alla fall lyckat bränna de 50 miljoner de fick av staten och med det anser de sig nog vara nöjda.

Andra bloggar om: , , ,

2 tankar på “Dagens Bild: Burgsvik – vackert vid Burgsviken”

  1. ja du Mange.

    Som vanligt så skriver du klockrent och sant. Gotland verkar vilja locka mera fastlänningar än dom kan ta hand om. Dom kan ju börja med dom som redan har flyttat hit genom åren. Jag har ju som bekant snålt med sysselsättning, och gick runt i Hemse så sent som idag och sökte jobb på diverse företag och fick bara till svar. Nej vi har låtit våra deltidsanställda gå och vi skär ner nu. plus att arbetsförmedlingen (om dom nu förtjänar att heta det) förmedlar som bekant inga jobb. dom ser det som sitt jobb att sitta på sina feta rövar och säga till mig, sök 10 jobb i veckan på våran platsbank! trodde att det var deras arbete att förmedla jobb?. för övrigt så finns det bara 5 jobb listade på gotland sist jag tittade. Att dom sen vill få ungar ifrån Stockholm som jobbar på sommaren i stället för våra egna Gotländska förvirrar mig.
    Nä Gotland är en Kommun som min egen latrin, full med skit.

    Mvh Peter i Burgsvik

    Svara
  2. Hej Peter!

    ”Att dom sen vill få ungar ifrån Stockholm som jobbar på sommaren i stället för våra egna Gotländska förvirrar mig.”
    Det där är en grej med dynamit. Det kommer aldrig att bli föremål för granskning av våra lokaltidningar. För om nu turistnäringen bara bidrar med 1.100 arbeten – på årsbasis – av totalt drygt 22.000 anställda på Gotland, och en stor del av de några tusen som arbetar inom turistnäringen på sommaren inte är skattskrivna i kommunen så bidrar inte turismen med ett piss till kommunkassan. Turismen är i praktiken en kommunal kostnad eftersom turismföretagen tar emot en massa bidrag i olika former.
    Trots detta, och det behov av åretrunt-jobb du beskriver, så kommer framtida kommunala satsningar, med 99% säkerhet, att fortsätta ske inom sommarjobbssektorn. Kommunpolitikerna tycks helt och hållet sitta i knät på turistprofitörerna.

    Om man jämför tillväxtprogrammet som förra regimen hade, med det den nuvarande regimen har så framstår det med all klarhet att turism är enda konkreta område kommunen ska satsa på.

    Dessa är: besöksnäringen, profilprodukter och basförutsättningar. Inom det sistnämnda målområdet återfinns bland annat tillväxtfaktorer som företagsklimat, varumärkesarbete, entreprenörskap och affärsutveckling. Den andra delen av tillväxtprogrammet är ett insatsdokument för 2008-2009 som konkret berättar vilka satsningar som ska göras.

    Förra regimen hade fler områden än turism.

    Gotlands tillväxtprogram för åren 2004 ? 2006 innehåller insatser inom fem olika områden:

    * upplevelseturism,
    * interaktiva medier,
    * tillverkning och tjänster,
    * basförutsättningar samt
    * utbildning och kompetensutveckling.

    Gotlands kommun suger!

    Svara

Lämna en kommentar