Bojkotta Gotlands Tidningar

090603-007

Tomas Rubin, tidigare redaktionschef på Gotland Tidningar, har till idag skrivit en reklamtext åt Gotlands Turistförening som publicerades som en journalistisk text i Gotlands Tidningar. Att Gotland Tidningar springer ärenden åt vissa gotländska särintressen är inte nytt. Jag har tidigare skrivit om nuvarande redaktionschef Ulf Hammarlunds insatser i bloggartiklarna Gotlands Tidningar sköter indoktrineringen samt GT:s redaktionschef bjöd Pigge på gratis textreklam. Det mest frapperande i fallen med Ulf Hammarlund är att när jag kritiserat hans agerande så har han vägrat kännas vid Svenska Journalistförbundets regler för press- och yrkesetik eller Tidningsutgivarnas riktlinjer mot textreklam och övriga utgivarrekommendationer eller Pressens Opinionsnämnds etiska regler för press, TV och radio. Så låg kompetens och så lågt intresse för sitt yrke trodde jag inte ens de anställda på Gotlandspress kunde ha. Men det har de uppenbarligen. Och som sagt: De ägnar helsidor åt att låta särintressen oemotsagda få föra ut sin propaganda, precis som på en annonsida, fast gratis.

Ett exempel från dagens artikel:
”Intäkterna från besöknäringen på Gotland var i fjol 1,2 miljarder (1 200 000 000 kronor)!”
Så skriver alltså Tomas ”Min röv är till salu” Rubin utan att på något sätt relatera summan till någon annan siffra. Dessutom har han som synes skrivit ut hur många siffror det är i talet för att förvilla läsarna ytterligare och få besöksnäringens betydelse att verka större än den är. Ett medvetet propagandistiskt agerande. För att ställa dessa siffror i relation till något kunde man t ex berätta att:
Gotlands bruttoregionalprodukt är på 14 miljarder (14 000 000 000 kronor), av dessa står besöksnäringen för cirka 10 procent.
Men det gjorde inte Tomas ”Min röv är till salu” Rubin eftersom hans syfte var att manipulera och lura läsarna till att tro på den ytterst lögnaktiga artikelrubriken ”Besöksnäringen avgörande för ön”.

I en kommentar till artikeln skriver signaturen Nylund:

”Hela artikeln skall läsas i ljuset av kommande översiktsplaner där man vill komma åt strandskyddat område för att bygga mer och större campingplatser på strandskyddat område. Just att välja rubriken att besöksnäringen är avgörande för ön är väl precis vad turistföretagen vill hävda för att driva sin sak inför översiktplanerna.”

Det tror jag Nylund har jävligt rätt i. Därmed framstå det med all tydlighet att Gotlands Tidningar, med lögnens hjälp, vill påverka opinionen på Gotland.

Nylund fortsätter:

”Glömde en sak, just att man väljer att ta upp protesterna mot byggplaner i strandskyddat område och väljer så tydligt att på att säga att det är sommargotlänningar som protesterar är intressant.
Det kom väldigt mycket protester till länstyrelsen i våras och det var från Gotlänningar själva. Detta är en partsinlaga från Turistindustrin som trycker på för att exploatera Gotlands finaste områden.
Här kan man tydligt läsa att Gotlänningarna själva värnar om de fria kusterna.

Gör därför som jag:
Köp eller prenumerera inte på denna jävla propagandatidning. Läs den gratis på nätet. Då ger du inte direkt ekonomiskt, eller annat, stöd till det kotteri av politiker, näringsliv och media som vill låta turistprofitörerna exploatera Gotland. Och framför allt behöver du inte känna skammen av att du betalar för att bli lurad.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,
Intressant

Lämna en kommentar