Parkeringsskandalen i Visby

090911-002

Kommunen införde under sommaren avgiftsbelagd parkering där det tidigare varit gratis med P-skiva som gällt. Men nu när sommaren är slut har kommunen återgått till P-skiva och dragit svarta plastsäckar över alla parkeringsautomater. Att detta förvirrar är inte att undra på eftersom informationen varit obefintlig. Och som det står i en insändare idag:

”Det är naturligt att man inte varje dag kontrollerar exakt vad det står på de blåvita skyltarna.”

Insändarskribenterna hade vid parkeringsavgiftens införande blivit bötfällda två gånger eftersom de trodde att det var P-skiva som gällde. Nu när avgifterna är avskaffade och P-skiva åter gäller så har de letat efter en parkeringsautomat som inte varit trasig (överdragen med en svart plastsäck). Ja, man kan verkligen undra hur smart det är att dra över en svart plastsäck för att markera att man inte längre behöver betala parkeringsavgift, utan att sätta upp något anslag på automaten som meddelar orsaken. Som sagt, man kontrollerar inte trafikskyltarna varje gång man parkerar.

Insändarskribenterna skriver också om en märklig incident under politikerveckan.

”Under politikerveckan parkerade vi utanför biblioteket på samma ställe som vi gjort otaliga gånger. Det kostade oss 1 000 kronor. Efter mycket letande bland trädens lövverk hittade vi en ny skylt om handikapparkering. Några dagar senare var skylten borta.”

Gotlands kommun tycks verkligen inte vilja försöka underlätta för de som med bil vill besöka Visby innerstad. Insändarskribenterna skriver:

”Kommunens trafikingenjör Lennart Klintbom förstår inte hur man annars skulle ha gjort. Det är bilisternas fel om man missförstår bestämmelserna. Men om så många drabbas är det något allvarligt fel på informationen.”

Lika kritisk till Lennart Klintboms brist på agerande, alternativt inkompetens, är Gotlands Allehandas ledarskribent Mats Linder. Han skriver idag i sin ledare:

”Många bilister har betalat parkeringsavgifter helt i onödan vid Östercentrum. Jag vill inte blåsa upp detta bortom alla rimliga proportioner. Retligt för många, men ingen har väl lidit avsevärd ekonomisk skada.
Men jag vill inte heller förminska P-eländet till en betydelselös bagatell. Det spelar stor roll hur kommunen behandlar sina medborgare. Och det spelar ännu större roll hur kommunen agerar när någonting blir fel. Antingen visar man repsekt för medborgarna och försöker ställa allting till rätta. Eller också kommer man med bortförklaringar.”

Jag skrev i vintras om hur öststatsmentalitet präglar Gotlands kommuns politiker och högre tjänstemän. Detta har inte ändrats ett uns under de månader som gått. Fortfarande behandlar de styrande sina kommuninvånare som undersåtar, som ska finna sig i allt och inte ställa några som helst krav på service och schysst bemötande.
De två insändarskribenterna berättar att de är ”nyinflyttade gotlänningar och före detta informationschef respektive kommunal förvaltningschef”. Jag förstår att de är mycket förvånade över hur saker och ting sköts av Gotlands kommun. Jag är inte heller van med kommunala myndigheter präglade av fullkomlig inkompetens, uppblåst nonchalans och att de behandlar människor föraktfullt. Ska man trivas på Gotland måste man antingen gilla att bli förnedrad av de styrande, eller så måste man försöka förändra alternativt flytta.

—–
Andra bloggar som skriver intressant!

1 tanke på “Parkeringsskandalen i Visby”

Lämna en kommentar