SVTs faktagranskares desinformation avslöjas av The New York Times


Jag skrev för tio dagar sedan att SVTs faktagranskare sprider desinformation Nu fick jag nys om nya uppgifter som bevisar – jag kände till det tidigare men hade inte sett några dokument och kunde därför inte bevisa sanningshalten – att de på ännu en punkt i samma artikel sprider desinformation om Ryssland.
Skrollar man ner en bit i artikeln och klickar på bilden av, eller texten, Vladimir Putin så står där skrivet av SVTs dessinformatörer:
“Putin vill gärna att vi i Europa börjar tro på att han, till skillnad från Zelenskyj, vill avsluta kriget i Ukraina.”

Den 15 juni publicerade The New York Timesav någon anledning – det fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina som inte hann att fullbordas i april 2022. Fredsavtalet var alltså på gång redan en knapp månad efter Rysslands invasion av Ukraina. Det som kom emellan freden var att Vladimir Zelensky fick besök av Boris Johnson, och hans budskap att USA/NATO inte ville ha fred. Detta har jag skrivit om tidigare i Fred i Ukraina? Nej, NATO vill ha krig.

Längst ner i New York Times-artikeln finns länkar till fredsfördragets olika utkast. Nedan återger jag den delen, med de länkar som ni kan klicka för att ni själva ska kunna läsa dokumenten.

Jag har tidigare argumenterar för: Gör om SVT och SR till betaltjänster. Desinformationen, propagandan och ensidigheten i public service motiverar gott och väl att vi ska slippa betala för skiten.


Original documents

To omit identifying markings, these documents have been retyped to resemble the originals. Typographical errors in the original documents have been retained.

March 17, 2022, treaty draft
An early draft of a Ukraine-Russia treaty. The document is an English translation that Ukraine provided to Western governments at the time. [English]

March 29, 2022, Istanbul Communiqué
The proposed agreement that was discussed at in-person talks in Istanbul, as summarized by Ukrainian negotiators. [English translation] [Russian original]

April 15, 2022, treaty draft
A later draft of a Ukraine-Russia treaty. The document’s header shows this was a version that landed on President Vladimir Putin’s desk. The map referred to as Annex 6 is not included. [English translation] [Russian original]

1 svar på ”SVTs faktagranskares desinformation avslöjas av The New York Times”

  1. SVT:s VD:ar landade ju inte med ett UFO. De placerades där av politiker som placerades där av folket.

    Folket har tyvärr röstat för mer av samma unkna skit i flera decennier nu. De vill uppenbarligen bli hjärntvättade av korrupta politiker som köpts av det militärindustriella komplexet, allt medan välfärden nedrustas, för annars hade folket organiserat sig, valsamverkat brett och röstat bättre partier och bättre politiker, mot förräderiet, eller hur!!!

Lämna en kommentar