logo

Magnus Berg – Motbild.Se

Min bild av världen

Sverige och svenskarnas perspektiv saknas i medierna

Politik - tisdag 20 juni 2017

Anna Hedenmo drog överraskande igång en liten debatt i medierna angående mediernas mörkande av problemen med invandringen. Vilket fick Jesper Strömbäck, professor i journalistik, att rycka ut till mediernas försvar. Som kommentar till Jesper Strömbäcks text vill jag anföra följande:

Jesper Strömbäck visar att det visst går att ljuga utan att ljuga; vilket medier medvetet använder när de vill påverka opinionen utan att det ska framgå så uppenbart att gemene mediekonsument genomskådar det. Av någon som kallar sig forskare kan man däremot kräva att forskningsetiken gäller och att ingen politiskt opinionsbildning ska vara dold i forskningsresultatet.

Hur är det då med mediers rapportering om problem relaterad till invandring? Åsa Linderborg hävdade i en mediedebatt för några år sedan att hennes kultursida i Aftonbladet minsann problematiserade invandringen. Och visst gjorde den det. Så Åsa Linderborg ljög inte, men ljög ändå, precis som Jesper Strömbäck nu gör. För media skildrar enbart problem ur invandrarnas persepktiv: Att de inte integreras i samhället eller utvisas eller är utvisningshotade eller bemöts med rasism. Att det förhåller sig så tror jag ingen som klagar på medias mörkning i invandringsfrågan inte håller med om. Men det som efterlyses är ju inte problem formulerade utifrån invandrarnas perspektiv utan problem skildrade ur Sverige och svenskarnas perspektiv. Vill inte Jesper Strömbäck förstå det? Förstår han överhuvud taget skillnaden mellan invandrares och Sverige och svenskarnas perspektiv? Det verkar inte så. Det senare perspektivet har aktivt motarbetats av medierna och den moraliserande pk-eliten.

Skriv kommentar


Svenska mediers hyckleri och dubbelmoral i invandringsfrågan

Politik - onsdag 7 oktober 2015

151006-001

Nedan är ett mejl jag idag skickade till Ulf Johansson på Sveriges Television. Han är ansvarig utgivare för Gomorron Sverige, Forum, Rapport, Aktuellt, text-tv och nyheterna på svt.se. Mejlet talar för sig själv men handlar om svenska mediers hyckleri och dubbelmoral i invandrings och integrationsfrågan.

—–
Här börjar mejlet:
—–

Hej.

Jag må reagera väldigt långsamt i praktisk handling med att skriva detta. Men känslomässigt reagerade jag starkt redan för ett halvår sedan när jag fick veta att du och dina medarbetare granskade mångfalden i svenska storbolag.

Ni har ju granskat både de tio största börsbolagen och de tio största statliga bolagen. Och det var redan när jag fick veta detta som jag skrek hyckleri. För ni hade självklart inte granskat de tio största medieredaktionernas sammansättning, eller ens er egen redaktion. Och det kommer ni väl aldrig någonsin att göra.

Så jag frågar dig:

  • Har du sett dig ikring på din egen redaktion och reagerat över den vita västerländska normen?
  • Hur stor andel icke västerländska invandrare har ni i journalistkåren på din redaktion?
  • Har du uppmärksammat hur homogent västerländsk journalistkåren är på alla Sveriges medieredaktioner, trots att alla journalister och medier förespråkar mångkultur, integration och öppenhet?
  • Är journalister i själva verket rasister? Är journalister i själva verket intoleranta och rädda för oliktänkande? Är journalister rädda för att få konkurrens av invandrare om den minskande kakan journalistarbeten?
  • Är du och dina medarbetare rädda för att avslöja medias hyckleri? (Medierna kräver mångkultur, integration och öppenhet av andra men gör inget för att släppa in invandrare på sina egna arbetsplatser. Ingen journalistik, debatt eller opinionsbildning, som pläderar för att anställa invandrare på medieredaktionerna, förekommer i media.) Om inte: Varför gjorde ni ingen granskning av de tio största medieredaktionernas sammansättning?
  • Borde inte medieredaktionernas sammansättning varit det första ni granskade, innan ni granskade börsbolag och statliga bolag? Varför var det viktigt att granska storbolagen men ointressant att granska medierna?

Hänvisar till http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-johansson-darfor-ar-det-viktigt-att-granska-mangfalden-i-svenska-storbolag och http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-brist-pa-mangfald-i-toppbolagens-styrelser

Hoppas du tar dig tid att svara på mina frågor.

mvh
Magnus Berg
Bäckströms väg 47
623 35 Burgsvik

—–
Här slutar mejlet.
—–

1 kommentar


Varför skiljer sig lokalmedias bild av Leva Kungslador AB fullständigt

Gotland - torsdag 17 september 2015

150826-003

Det är verkligen intressant hur olika Leva Kungslador AB skildrades i Gotlands lokala medier dagen efter årsstämman.

Jag har av den anledningen nu skickat en in anmälan till Journalistförbundets yrkesetiska nämnd (YEN) mot helagotland.se:s journalist Anna Sofia Hakeberg. Hennes artikel är till största delen ren lögn.

Jag har inga som helst förhoppningar om att YEN ska fälla Anna Sofia Hakeberg. Nämnden har sedan länge kritiserats för att vara tandlös. Men jag tycker att det är hög tid att göra allt som går att göra för att få lokalpressen på Gotland att följa det etiska regelverk som branschorganisationerna utformat.
Bakom reglerna står Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Svenska Tidningsutgivareföreningen, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Utbildningsradion AB.

—–
Här börjar anmälan:
—–

Anmälan för brott mot yrkesetiska reglerna

Anmälan avser journalisten Anna Sofia Hakeberg som arbetar på webbsajten helagotland.se. Sajten ägs av Gotlands Media, som också äger öns två lokaltidningar Gotlands Allehanda och Gotlands Tidningar.

Onsdagen den 16 september 2015 publicerades en artikel skriven av Anna Sofia Hakeberg på helagotland.se. Artikeln handlade om det lokala företaget Leva Kungslador AB, som haft årsstämma dagen innan.
Till saken hör att Leva Kungslador AB under flera år önskat köpa den fastighet företaget hyr av Region Gotland. Men för att den försäljning ska komma i fråga kräver kommunen att Leva Kungslador AB presenterar en årsredovisning. Leva Kungslador AB har under flera år gått med förlust och inte inkommit till myndigheterna med årsredovisning, skatter, moms m.m. inom utsatt tid.
Därför är det nu viktigt att Leva Kungslador AB visar att de är ett seriöst företag för att få möjlighet att köpa kommunens fastighet. Och det är på den punkten Anna Sofia Hakebergs artikel visar sig vara till största delen lögn. Anna Sofia Hakebergs artikel är baserad på uppgifter från en ledamot i Leva Kungslador AB:s ägarföretag Njautar. Den går på tvärs med vad Sveriges Radio Gotland rapporterar samma dag. Sveriges Radio Gotland baserar däremot sin rapportering Leva Kungsladors AB revisionsberättelse.

På helagotland.se skriver Anna Sofia Hakeberg så här:
http://www.helagotland.se/ekonomi/nu-hoppas-de-kunna-kopa-ladorna-12034891.aspx

”– Nu ska jag skicka över det här till Region Gotland, sade en nöjd Henric Levin, styrelseledamot i Njautar, på onsdagskvällen.
[…]
Det viktigaste är att revisorerna anser att det är mer ordning och reda i bolagen. Bolagen har tidigare inte haft ordning på sina räkenskaper och revisorn har därför inte kunnat godkänna årsredovisningarna.
[…]
– Leva Kungslador har till och med visat ett plusresultat efter sommaren.
Nu kommer styrelsen att skicka in årsredovisningarna till regionen och hoppas på att man kan återuppta förhandlingen om att köpa loss kungsladorna.”

På Sveriges Radio Gotlands hemsida framgår det att sanningen är tvärt emot vad Anna Sofia Hakeberg skriver på helagotland.se. Sverige Radio Gotland citerar direkt ur revisionsrapporten. Det är en trovärdigare och därmed bättre källa än en styrelseledamot med egna ekonomiska intressen i verklighetsbeskrivningen. Sveriges Radio Gotland skriver så här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6257130

”Enligt årsredovisningen för 2014 blev resultatet ett minus på nästan 1,3 miljoner.
[…]
I revisionsberättelsen skriver den auktoriserade revisorn att ”bolaget under räkenskapsåret inte i rätt tid och med rätt belopp, vare sig redovisat eller betalat avdragen skatt, sociala avgifter eller mervärdesskatt”.
”Bolagets eget kapital är förbrukat per balansdagen och det föreligger en osäkerhetsfaktor för bolagets möjlighet att fortsätta verksamheten”, konstaterar revisorn.
[…]
Bokslutet ska nu lämnas till Region Gotland som ställt som krav att det ska finnas en årsredovisning för att regionen ska vilja diskutera en försäljning av fastigheterna vid Toftavägen som bolaget länge velat köpa.”

Anna Sofia Hakeberg använder sig av endast en källa. Det är dessutom en partisk källa som ger en så gott som ensidigt positiv bild. Därför är nästan inget av det hon skriver sant. Anna Sofia Hakeberg bryter mot de pressetiska reglerna eftersom hon inte ”var[it] kritisk mot nyhetskällorna” och inte ”kontrollera[t] sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger”. Att kontrollera sakuppgifter har Sveriges Radio Gotland bevisat vara möjligt att göra till 100 procent inom det område (Leva Kungslador AB:s ekonomi och vandel) Anna Sofia Hakeberg berör.

Varför skriver Anna Sofia Hakeberg på Hela Gotland.se så som hon skriver? Är hennes uppsåt att opinionsbilda för att förmå kommunen att sälja de lokaler Leva idag hyr av kommunen, och som Leva så enträget vill köpa? Region Gotland är känd för att sälja fastigheter mycket billigt till vissa, av kommunen privilegierade, företagare.

Undertecknad yrkar att Journalistförbundets yrkesetiska nämnd (YEN) fäller Anna Sofia Hakeberg för brott mot yrkesetiken.

Anmälan gjord av:

Magnus Berg
Bäckströms väg 47
623 35 Burgsvik
—–
Här slutar anmälan.
—–

Hämta och läsa boken Lögn, förbannad lögn och journalistik av Anders R Olsson. Anders R Olsson har en mycket gedigen bakgrund som journalist och vet hur det sliras på sanningen i branschen. För att ljuga, utan att det är direkt lögn, används retoriska knep, faktaurval (positivt eller negativt), val av källor (partiska eller opartiska) m.m. Därför är boken mycket läsvärd. Den avslöjar våra medier och dess påstådda saklighet och opartiskhet.

Jag har tidigare skrivit om Leva Kunglador: Låt företaget Leva dö om Leva inte kan överleva på marknaden.

Skriv kommentar


Apoteket diskriminerar mig för min hudfärg

Politik - onsdag 12 augusti 2015

150726-001

Läste idag på Sveriges Radios hemsida att Apotekets s.k. hudfärgade plåster är ett stort och allvarligt samhällsproblem. Så här säger en drabbad person till Sveriges Radio.

”Det är någon som har bestämt att jag inte har en hudfärg som räknas i samhället. Det är en viss sorts avhumanisering.”

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket, instämmer i kritiken mot de s.k. hudfärgade plåstren. Hon säger så här till Sveriges Radio.

”Det är tyvärr lite skämmigt att vi inte har tänkt på det själva. När det gäller andra produkter så har vi tänkt till, till exempel foundation finns idag som passar de som har en mörkare hy än beige.
Självklart ska vi försöka se att vi hittar bra plåster som passar olika typer av hudfärger.”

Dessa radioinslag gjorde mig uppmärksammad på diskrimineringen. Jag är uppenbarligen själv ett offer för den. Eftersom jag vill bemötas med respekt och inte bli avhumaniserad p.g.a. min hudfärg skrev jag ett mejl till Eva Fernwall.

Hej.

Läste att du tänkte se över sortimentet med ”hudfärgade” plåster. Själv har jag stora  problem med de beigea ni nu marknadsför som hudfärgade.
På sommaren när jag är ”brun” så har min hud en svagt gul ton. Då är det inte snyggt med beigea plåster.
På vintern är min hud vit med svag dragning åt rött. Då är det inte heller snyggt med beigea plåster.
Inte ens i övergångarna mellan mina hudtoners ytterligheter matchar era ”hudfärgade” plåster min hud.
Jag hoppas nu att ni ser till att ert sortiment av plåster i framtiden kan matcha min hudfärg under årets alla dagar.

mvh
Magnus Berg

3 kommentarer


Ekot har en politisk dagordning

Politik - onsdag 30 juli 2014

140421-005

Läste i Fria tidningen att Sveriges Radio censurerar inslag om Gaza. Det är verkligen en lysande och avslöjande intervju som Fria tidningen gör med Ekots tillförordnad ansvarig utgivare Katarina Schulz. Hon är helt utan svar och förklaring till varför hon valde att censurera ett uttalande i en intervju. Men det är så tydligt i linje med Ekots mångåriga politiska dagordning.

Ett annat tydligt exempel har nästan ett decennium på nacken. Jag väljer trots det att nu ta upp det. Jag vill att ni framöver ska bli uppmärksamma på vad Ekot säger och vad de riktar sin uppmärksamhet mot, ty Ekots politiska dagordning ligger fast. Nionde november 2005 skickar jag ett mejl till Ekots dåvarande utrikeschef Ginna Lindberg, hon är nu Ekots programchef. I meljet skrev jag följande:

Hej!
”Sveriges roll i förintelsen ifrågasätts” är ett av kvällens inslag i Ekot. Det är väl lysande att sextio år efter en händelse kunna ifrågasätta och lyfta fram hur det officiella Sverige bestående av politiker, näringsliv och media, agerade då. Men varför är det så svårt att redan idag ta tag i hur det officiella Sverige agerar i dagens utrikespolitiska frågor? Ska ni i media komma 60 år efter USA’s napalmbombing av Falluja och påstå att ni inget visste? Vad är i så fall det för hållning? Betänkt att ni har ett mycket stort ansvar för opinionsbildningen och därmed för hur saker och ting utvecklar sig.
Italiensk TV visade nyligen en dokumentär om de brott mot folkrätten som USA begick när de napalmbombade och dödade alla utan urskilljning i Falluja. Den filmen finns att se här: http://www.informationclearinghouse.info/article10907.htm
Ni på Ekot väljer att, likt 1930-1940 -talets svenska mainstreammedia som gav sitt stöd till nazityskland, stödja dagens krig med alla dess övergrepp och mördande av oskyldiga människor. Hoppas ni har kurrage nog att stå upp för detta och inte komma med fega undanflyckter i framtiden då vinden vänder. Ni vet ju vad som försigår.

Två dagar senare, elfte november 2005, får jag svar från Ginna Lindberg. Hon skriver:

Hej,
tack för ditt mail.
Vi har tittat igenom RAIs reportage och försökt kontrollera deras uppgifter. Problemet är att de forskare vid FOI som vi talat med säger att vit fosfor helt enkelt inte kan användas så som RAI hävdar. I korthet gick forskarnas förklaring ut på att vit fosfor börjar brinna direkt i luften, och därmed inte kan regna ner så som beskrivs i reportaget. Detta gör att vi har svårt att gå vidare på RAIs uppgifter.
Vänliga hälsningar
Ginna Lindberg
Utrikeschef SR Ekot

Fem dagar senare, sextonde november 2005, kunde Ekot berätta sanningen; att USA använt fosforbomber i Faluja. Då hade Ekot fått kännedom om att en US-amerikansk armetidning publicerat uppgifter som bekräftade att fosforbomber använts i Falluja. Därmed ansåg Ekot att det var sant, det som tidigare inte varit sant, men som italienska TV-kanalen RAI gått ut med en dryg vecka tidigare. Då skrev jag ytterligare ett mejl till Ginna Lindberg:

Hej igen!
Nu kanske det är dax att gå vidare med ett inslag om FOIs inkompetens alternativt lögn.

Ni som hänger med och lyssnar på Ekot och de redaktioner som lyder under Ekot – P1 morgon och Studio ett – vet att just FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) och Försvarshögskolan är de organ vars medarbertare oftast får framträda som så kallade experter när det gäller USA:s krigsföring runt om i världen. Och genom att välja rätt ”experter” kan man som medieredaktion försäkra sig om att få ”rätt” svar. Då slipper man censurera.

Läs också: Vilhelm Moberg:s brev till dåtidens Radiotjänst med anledning av dess stöd till nazityskland. Den statliga och påstått neutrala och oberoende radion tycks ha förkärlek för de mäktigaste förtryckarregimerna.

1 kommentar